پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 شهريور 1400 - 18:25
یادداشت

تشدید درگیری‌ها در نوار غزه؛ بنت در مخمصه بادباک‌های آتش‌زا

بهره‌گیری از بالن‌ها و بادکنک‌های آتش‌زا برای حمله به زمین‌های کشاوری و مزارع صهیونیست‌ها، می‌تواند سیاستی تقابلی و کارآمد نسبت به تحریم‌ها و محاصره اقتصادی غزه از سوی رژیم صهیونیستی باشد. صهیونیست‌های طی دهه‌های گذشته نشان داده‌اند که به هیچ عنوان از دروازه صلح و گفتگو حاضر به پذیرش حقوق ساکنان نواز غزه نیستند، لذا به نظر می‌رسد توسل به راهکاری که ضرری متقابل به آن‌ها وارد کند، می‌تواند کارآمدتر و مشروع نیز باشد
کد خبر : 9717

پایگاه رهنما:

این روزها آتش درگیری میان غزه ارتش رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت فلسطینی مجدداً در حال بالا گرفتن است. بنابر اعلام رسانه‌های فلسطینی بامداد سه‌شنبه – امروز- (24 آگوست / 2 شهریور) هواپیماهای نظامی رژیم اشغالگر یک موضع مقاومت فلسطین در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه و منطقه حی‌الزیتون در شرق غزه را بمباران کرده‌اند. در مقابل این حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، حماس با شلیک سلاح‌های ضدهوایی به جنگنده‌های مهاجم پاسخ داده است.

اما در این میان نکته قابل تامل این است که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در شرایط اتفاق می‌افتد که بنابر اعلام رسانه‌ها، بالن‌های آتش‌زای فلسطینیان که از نوار غزه رها سازی شده‌اند، 9 نقطه در شهرک‌های مهاجر پذیر اطراف نوار غزه را به کام آتش بردند. شواهد امر حاکی از آن است که جوانان فلسطینی با استفاده از بالن‌های هیلیومی و بادبادک‌های کاغذی و با مجهز کردن آنها به شعله آتش آنها را به سوی شهرک‌های مهاجر پذیر اطراف نوار غزه رها سازی کرده و اولین آتش‌سوزی از مجموعه شهرک‌های اشکول که بر روی زمین‌های فلسطینیان در مجاورت شرق، جنوب و مرکز نوار غزه واقع شده آغاز شده است. مجموع این شرایط احتمال افزایش درگیری‌ها طی روزهای آینده را بیش از بیش افزایش داده است.

 

اتخاذ فیگور سرسخت بودن از سوی بنت

موج جدید حملات رژیم صهیونیستی به نواز غزه در قالب اولین کنش سیاسی – نظامیِ دولت نفتالی بنت قابل بازخوانی است. بنت که در نتیجه ناکارآمدی و شکست بنیامین نتانیاهو در جریان جنگ 11 روزه غزه به قدرت رسیده، بارها بر این موضوع تاکید کرده که در مقابله با حملات نیروهای مقاومت، او مواضعی سرسختانه‌تر از دولت سابق اتخاذ خواهد کرد. اکنون پس از حملات جدید بالن‌ها و بادبادک‌های کاغذیِ آتش‌زا، به نظر می‌رسد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد با در پیش گرفتن فیگور، واکنش فراگیر به احزاب سیاسی این رژیم توانایی خود در مدیریت امور را اثبات کند. واقعیت امر این است کابینه بنت از پایگاه مستحکمی در پارلمان رژیم صهیونیستی برخوردار نیست و باقی ماندن او در سمت ریاست کابینه تنها با یک کرسی از میان خواهد رفت. بنابراین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد سیاست مقابله سخت را در پیش گرفته و همین امر می‌توان وضعیت درگیری‌های را طی چند روز آینده گسترش دهد.

 

دفاع مشروع نیروهای مقاومت از خود

در وضعیتی که رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته انواع تحریم‌ها، محاصره افتصادی، غذایی و کمک‌رسانه‌های خارجی را بر نوار غزه تحمیل کرده، این امر که نیروهای مقاومت و شهروندان فلسطینی می‌بایست از خود دفاع مشروع داشته باشند، یک حقیقت مسلم و مسجل است. علاوه بر این، عدم پایندی تل‌آویو، به توافق‌نامه اخیر آتش بس در نواز غزه دیگر عامل مهمی است که مقاومت مشروع فلسطینی‌ها را بیش از هر زمان دیگری مشروع جلوه می‌دهد.

اکنون فعالان فلسطینی استدلال می‌کنند که چنین خسارت‌های اقتصادی بی شباهت به آسیب ناشی از محاصره آنها نیست. به عبارت دقیق‌تر بهره‌گیری از بالن‌ها و بادکنک‌های آتش‌زا برای حمله به زمین‌های کشاوری و مزارع صهیونیست‌ها، می‌تواند سیاستی تقابلی و کارآمد نسبت به تحریم‌ها و محاصره اقتصادی غزه از سوی رژیم صهیونیستی باشد. صهیونیست‌های طی دهه‌های گذشته نشان داده‌اند که به هیچ عنوان از دروازه صلح و گفتگو حاضر به پذیرش حقوق ساکنان نواز غزه نیستند، لذا به نظر می‌رسد توسل به راهکاری که ضرری متقابل به آن‌ها وارد کند، می‌تواند کارآمدتر و مشروع نیز باشد.

 

هوشمندانه بودن جنگ بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا

بهره‌گیری فلسطینی‌ها از راهکار بالن‌ها و بادبادک‌های کاغذی آتش‌زا برای آتش زدن شهرک‌های صهیونیستی را می‌توان سیاستی هوشمندانه از سوی لسطینی‌ها مورد ارزیابی قرار داد. در سطحی ابتدایی بهره‌گیری از بالن‌ها و بادباک‌های آتش‌زا اقدامی هوشمندانه است که تا کنون به بخش کشاورزی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد این رژیم ضربات جبران‌ناپذیری وارد کرده است. برای نمونه در ماه ژوئن  بیش از 600 بادبادک و بالن به سمت شهرک‌های صهیونیستی فرستاده شد که نتیجه آن آتش سوزی در محصولات کشاورزی و جنگل ها و سوختن بیش از 3200 هکتار (32 کیلومتر مربع) زمین کشاورزی بوده است. در همین مقطع خسارات کشاورزی حدود 2 میلیون دلار و هزینه های اطفاء حریق 550 هزار دلار برآورد شده است. تحمیل چنین هینه‌های بر رژیم صهیونیستی علاوه بر ضررهای اقتصادی، موجی از عدم نارضایتی را از دولت این رژیم بر خواهد انگیخت و لطمات بزرگی را به اعتماد عمومی وارد خواهد کرد.

در سطح دوم توجه به این موضوع ضروری است که استفاده از بالن‌ها و بادباک‌های آتش‌زا که در وضعیت کنونی نسبت به سال‌های گذشته نیز توسعه پیدا کرده است، به سلاحی قدرتمند برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی برای حمله به نیروهای مقاومت می‌بایست هزینه‌های گزافی را برای موشک‌ها، حملات هوایی و... صرف کند. یا حتی حملات راکتی و موشکی نیروهای مقاومت به مناطق صهیونیست‌نشین هزینه‌های نسبی دارد اما بالن‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا به عنوان یک سلاح و ابزار کارآمد و قوی با کم‌ترین هزینه ممکن، اکنون به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده است. این مساله به وضوح نشان‌گر آن است که بهره‌گیری فلسطینی‌ها این سلاح کم هزینه و کارآمد تا چه اندازه هوشمندانه و موثر خواهد بود و در آینده نیز به صورت فزآینده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات